Bloggpost

Kunstig intelligens vs naturlig dumhet

Spennende eller skremmende?

Temaet som omhandler kunstig intelligens er noe av det første Arne Krokan går gjennom i kurset #DIG2103. Fenomenet er bredt omtalt, både i negativ og positiv forstand. Du har kanskje hørt om maskinlæring eller dyp læring, men aldri helt forstått hva det egentlig innebærer? Se for deg en verden drevet av alt annet enn mennesket, en verden hvor psykologen din ikke lenger har puls, men drives av elektrisitet og 5G.

Kunstig intelligens (AI eller KI) beskriver evnen et datasystem har til å lære av egne erfaringer, og løse oppgaver uten menneskelige instrukser. Det er oppgaver vi definerer som komplekse, hvor menneskelig intelligens regnes som nøkkelen i gjennomføringen. Dette er ikke fremtidens realitet, kunstig intelligens er.

Denne type intelligens har en lang rekke bruksområder, fra Facebook sine venneforslag til selvkjørende biler. Det innebærer også forbrukeratferd, og hvordan dette datasystemet kan være med å forandre måten vi handler varer på i fremtiden. Teknologien er her, og den gir muligheter for nye og bedre kundereiser. I følge Steven Van Belleghem finnes det tre kundefordeler i en verden av kunstig intelligens.

1. Hvordan hjelpe kundene, før de vet hva de trenger?

2. Hyperpersonalisering: Hvordan sørge for at kundene ikke lengre trenger å velge fordi du allerede vet hva de vil ha?

3. Hvordan gjøre handelen så enkel som mulig for kundene, med superenkle brukergrensesnitt? De skal ikke trenge instruksjoner, manualer og hjelpefunksjoner.

Klikk på link for mer informasjon om akkurat dette
https://www.bring.no/magasinet/ehandel-og-logistikk/kunstig-intelligens-ai-tre-kundefordeler-for-nettbutikker

Ved hjelp av kunstig intelligens vil disse punktene kunne effektiviseres og skreddersys til hvert enkelt individ. Data og algoritmer vil gjøre handel mer personlig, spesifikt og individualisert. Nettbutikker vil slå gjennom med superraske kundeservice-sentre, annonser laget ut i fra din personlige forbrukeratferd og kanskje vil handelen skje uten at du selv er delaktig.

Det er ikke bare nettbutikker som vil dra nytte av denne teknologien, vi ser allerede idag butikker som bruker kunstig intelligens. Amazon Go Store er en av dem. De har tatt i bruk en kombinasjon av AI, dataovervåking og sensorer. Denne kombinasjonen er utarbeidet for å bedre kundeopplevelsen og effektivisere handelen. Teknologien som er brukt i denne butikken er den samme som er brukt i selvkjørende biler. De ulike funksjonene vet hvilke varer en tar og hvilke en legger tilbake i hyllen, det er ingen kø og betalingen skjer automatisk i appen.

En slik «fremgang» som dette kan sees på, på forskjellige måter. Noen syntes det er skremmende, mens andre mener det er spennende. Det som er sikkert er at kunstig intelligens har kommet for å bli, og vil fortsette å kompensere for vår naturlige dumhet.

Les mer om akkurat dette ved å følge disse linkene:

https://www.pocket-lint.com/phones/news/amazon/139650-what-is-amazon-go-where-is-it-and-how-does-it-work

https://www.bring.no/magasinet/ehandel-og-logistikk/kunstig-intelligens-ai-tre-kundefordeler-for-nettbutikker


https://teknologiradet.no/kunstig-intelligens-smart-eller-skremmende/

/AndreaVanglo

Mitt navn er Andrea T Vanglo Olsen og jeg er 21 år gammel. Jeg tar bachelor i HR og Personalledelse ved Høyskolen Kristiania, og går andre året. I år tar jeg fordypning i Digital Markedsføring, og det er grunnen til at jeg har startet denne bloggen. Følg med dersom du interesserer deg for akkurat dette, du også.

2 kommentarer

  • Emeline Braatlund Larsen

    Hei Andrea!
    Så gøy å se at du hat tatt til deg tilbakemeldingen fra forrige gang. Fint at du har fordelt teksten med ulike avsnitt, så det blir lettere for leser å lese. Til neste gang hadde det vært smart å bruke et par bilder da det vil øke kvaliteten på innlegget ditt. Du kan også prøve å skrive litt lenger neste gang 🙂 Lykke til med skrivingen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *