Bloggpost

Vi har besøkt Google og Facebook i Dublin

Google og Facebook har kapret plassen som to av verdens største selskaper. De driver med noen av de største, mest fremtredende teknologiene; algoritmer og AI er bare to av dem. Selskapene har gjort seg kjente med sin raske ekspansjon, og innovative løsninger. Men hva er det egentlig som har vært oppskriften på deres suksess?

Det er det nok mange som har lurt på, og som fortsatt lurer på. Vi som tar valgemnet Digital Markedsføring ved Høyskolen Kristiania i år fikk akkurat mulighet til å utforsker dette spørsmålet enda litt nærmere. I tillegg til de store spørsmålene, fikk vi også stille spørsmål om selve organisasjonen, ansettelsesprosessen og hvordan det er å jobbe i noen av verdens største selskaper.

Både Facebook og Google har hovedkontor i Dublin, Irland. Vi var nemlig så heldige å få besøke begge. Googles hovedkontor i Dublin består av hele fem bygninger, og er i en prosess med å bygge to bygninger til. Kontorene har omlag 8000 ansatte spredt ut i de ulike avdelingene. De ansatte er fordelt på ca. 70 nasjonaliteter med 75 ulike språk. I samme området, Grand Canal Rock, ligger også Facebook. Kontoret er det største i verden etter hovedkontoret som ligger i Silicon Valley, USA. De har over 4000 ansatte, hvorav de er spredt over 50 ulike nasjonaliteter.

Besøket hos Google

Da vi ankom Googles Docs bygget, ble vi møtt av Anastasia Mariussen, Thomas Bent og Elvira Sarieva. Mariussen er tidligere foreleser i emnet Digital Markedsføring ved Høyskolen Kristiania, noe som gjorde det lett å relatere besøket til pensumet vårt.

Vi ble deretter delt inn i grupper og fikk omvisning i ett av de totalt fem byggene. Gjennom hele omvisningen fikk både studentene og lærerne muligheten til å stille spørsmål; som ble besvart på en måte som gjorde organisasjonen interessant, og som åpnet øyene våres opp om en eventuell jobbmulighet i et av verdens største selskaper.

Omvisningen viste oss hvordan og hvorfor bygget er organisert som det er, både for personlig ytelse, men også for organisasjonen. Det var et høyt fokus på å tilrettelegge for de ansatte, som igjen skal gjøre den hektisk hverdag i Google enklere. De ansatte får tilbud om treningssenter, måltider, kollektiv transport, avslapping og bolig. Fokuset rundt dette er noe som gjenspeiler gode relasjoner mellom ansatt og bedrift, og det fremmer godt arbeidsmiljø.

Etter selve omvisningen samles alle i ett avlukke i den ene kafeen, hvor alle spørsmål blir besvart. Noe av det mest interresante var måten Google tar i bruk OKR. Det står for Objective, Key Results, og er et enkelt styringsrett som brukes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid.

Vi kan ta Anastasia Mariussen og Thomas Bent som et eksempel på hvordan Google bruker OKR. Mariussen er manageren til Bent, og de har løpende kommunikasjon. Det blir opprettet et google docs mellom hver ansatt og deres manager, hvor akkurat OKR utføres. Her skal begge parter sette sine mål og delmål for den ansatte, disse målene skal deretter jobbes mot og leveres på. Hver uke har Mariussen og Bent et møte hvor de går gjennom akkurat disse målene og resultatene. Tips og veiledning inngår her. Det skal sikre at Bent er i kontunierlig fremdrift og holder sitt fokus rettet mot de viktigste aktivitetene til enhver tid. Hva er det Bent ønsker å oppnå og hvordan har han tenkt å komme dit?

Besøket hos Facebook

Vi ble møtt av Axel Strelow da vi ankom hovedkontoret i Dublin. Han er Strategic Partner Manager for Norden. Besøket begynte med en omvisning av lokalet, hvor vi fikk innblikk i mange av Facebooks interaktive skjermer, funksjoner og spesialrom. Under omvisningen fikk vi kunnskap om hvordan bygget er tilrettelagt både for de ansatte, kunder og besøkende.

Lokalet gjenspeiler innovasjon, teknologi og muligheter. Ulike rom hvor ansatte og kunder kan jobbe med prosjekter, kafeer og sittegrupper; som også her skal være med på å samle de ansatte og drive dem mot et godt arbeidsmiljø. De fokuserer på å gjøre det lettere for de ansatte å utnytte den kunnskapen og kreativiteten de sitter på, for å igjen skape gode resultater sammen. Facebook tilbyr sine ansatte et miljø med mange valgalternativer, med minikjøkken, måltider tre ganger om dagen, treningsmuligheter og stillerom.

Teknologi er noe denne organisasjonen er svært opptatt av, og er en av verdens fremste på mange områder. Facebook er en tjeneste som samler inn massevis av informasjon om brukerne, og bruker dette i deres videre utvikling av tilbud og alternativer for sine kunder.

Strelow selv holder en presentasjon om temaer som er relevant for vår utdanning. Her fikk vi innblikk i hvordan en vanlig arbeidsdag hos Facebook er, ansettelsesprosessen og hvordan organisasjonen er organisert. I tillegg til dette fikk vi vite endel om Facebooks nye lanseringer, noe som var svært spennende å høre om.

Noe av det som interesserte mest var det som handlet om Blueprint. Facebook Blueprint er et globalt opplærings og sertifiseringsprogram om markedsføring på Facebook og Instagram. For oss som har valgemnet Digital Markedsføring er dette svært relevant, og kan anses å ha en form for jobbgaranti med seg.

Også i Facebook har de fokus på gjennomgående og fortløpende kommunikasjon, som skal gjøre det lettere for de ansatte å nå sine resultater. De driver ikke aktivt med OKR slik som Google, men måten de organiserer seg på virker å fungerer likevel.

/ Andrea Vanglo

https://www.facebook.com/business/learn

Mitt navn er Andrea T Vanglo Olsen og jeg er 21 år gammel. Jeg tar bachelor i HR og Personalledelse ved Høyskolen Kristiania, og går andre året. I år tar jeg fordypning i Digital Markedsføring, og det er grunnen til at jeg har startet denne bloggen. Følg med dersom du interesserer deg for akkurat dette, du også.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *