Bloggpost

Refleksjonsnotat

I første del av kurset Digital Markedføring har professor Arne Krokan gått gjennom mange ulike temaer innenfor digital økonomi og forretningsmodeller. Kurset er lagt opp slik at vi studenter får bedre oversikt over hvordan pensum fungerer i arbeidslivet, og generelt i samfunnet. Med gode eksempler og oppgaver har jeg tilegnet meg kunnskap om de ulike spektrene av den digitale økonomien, teknologier og forretningmodeller som preger nådagens samfunn og fremtiden forøvrig.

Vi har fått muligheten til å se på negative sider med utviklingen vi står i, og de positive. Fått øynene opp for arbeidsmuligheter som finnes i fremtiden, og hvordan vi skal møte utfordringer som kommer med dem. Noe av det som går igjen i kurset er det kompliserte samspillet. Det fremlegges som et samspill mellom teknologi (industriell→digital), samfunn (produksjon, infrastruktur og samfunnsutveksling) og organisasjon (arbeidsprosesser, ledelse og kompetanse). Den gir oss et bilde av hvordan det hele henger sammen, og påvirker hverandre. Innenfor de ulike delene av dette kompliserte samspillet, finner vi blant annet teknologier, forretningsmodeller, plattformer, søkemotorer og så mye mer.

I tillegg til all informasjon som er gitt i selve forelesningen har vi fått muligheten til å opprette en blogg. En faglig blogg om Digital Markedsføring, hvor vi gjennom hver uke har fått oppgaver som skal skrives. Dette gjør at læringsutbyttet blir mye større, vi får evnen til å reflektere over teamer og problemstillinger, skrive selvstendig og være kritiske. Bloggen gjør også at vi tilegner oss kunnskaper utenom det som blir presentert av Krokan. Vi velger selv ut de momentene vi syntes er interessante, og utdyper de gjennom research.

Valgemnet Digital Markedsføringing handler mer om forståelse og hvordan du skal bruke den kunnskapen du har til å forberede deg på fremtidens arbeidsliv. Personlig sitter jeg igjen med langt mer kunnskap enn jeg har gjort i noe annet fag gjennom hele min utdanning. Strålende opplegg som viser hvor mye digital markedsføring kommer til å spille inn på fremtidens arbeidsmarked.

Temaet som omhandler kunstig intelligens er nok det som for meg interesserer mest. Krokan har i sine forelesningen lagt frem at over halvparten av jobbene menneskene gjør idag, vil bli erstattet av roboter. Kunstig intelligens, dyp læring eller maskinlæring gjør at disse robotene en dag overgår opp på det aller meste. Det kan for mange høres veldig skummelt ut, men i denne delen av kursen har vi lært å ha øynene oppe for forandring; være optimistiske, innovative og tenke kreativt.

Så TAKK til Arne Krokan for spennende forelesninger, og velkommen til Cesilie Staude som skal forelese om sosial kommunikasjon.

/AndreaVanglo

Mitt navn er Andrea T Vanglo Olsen og jeg er 21 år gammel. Jeg tar bachelor i HR og Personalledelse ved Høyskolen Kristiania, og går andre året. I år tar jeg fordypning i Digital Markedsføring, og det er grunnen til at jeg har startet denne bloggen. Følg med dersom du interesserer deg for akkurat dette, du også.

Én kommentar

  • Frida

    Så gøy å lese om dine refleksjoner rundt denne første delen av kurset!

    Varmer mitt studentassistenthjerte så mye at du synes du har fått et stort læringsutbytte av bloggingen!

    Masse lykke til videre med neste modul i faget, gleder meg til å lese flere av innleggene dine:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *