Bloggpost

FNs bærekraftsmål og Tise

I andre del av kurset ligger fokuset blant annet på FNs bærekraftmål. I henhold til disse skal jeg gjennom tjenesten Tise vise hvordan de aktivt jobber for noen av disse målene.

FNs bærekraftmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.

Hentet fra https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal
Tise

Tise er en app for kjøp og salg av brukt mote og interiør. Appen ble utviklet av to Oslo-Gründere og lansert i 2014. Nylig ble den også lansert i Sverige. Dette er en gratis app, som hovedsakelig retter seg mot kvinner mellom 18 og 35 år. Selv har jeg observert mange menn på appen.

Gratis-appen Tise, eller advertise som navnet stammer fra har et stort fokus på bærekraft og miljø. I Norge handler vi helt ekstremt mye, og spesielt da klær. Klimautslippene fra det totale klesforbruket i Norge tilsvarer omtrent 800.000 biler og hver forbruker kaster 23 kilo klær hver, hvert år. Dette er faktorer som var gjeldende i oppstartsfasen til appen.

Motivasjonen til appen var først å fremst å gjøre kjøp og salg av brukt klær attraktivt og gøy, men har i etterkant rettet seg enda mer mot miljø og bærekraft.

Tise og FN’s bærekraftmål

Hvordan jobber Tise for å nå FN’s bærekraftmål, og hvilke av de 17 fokuserer tjenesten mest på? Tjenesten har først å fremst fokusert på mindre ulikhet, ansvarlig forbruk og produksjon, stoppe klimaendringene, liv under vann og liv på land.

Appen viser til hvordan kjøp og salg av bruksvare kan være like enkelt og attraktivt som å kjøpe nytt, og at det også er med på å bedre miljøet. For hver gang du markerer en vare solgt på tise får du som selger opp denne teksten «Du har nettopp spart 7 kg CO2«, for det er faktisk sånn at hver gang vi gjenbruker 1 kilo tekstil, så sparer vi miljøet for 11 kg co2, 1/2 liter kjemikalier og bruk av nesten 2500 liter vann.

Appen er også med på å sette fokus på å minske ulikheter rundt oss, og i denne sammenheng spesielt rettet mot klær. Det er faktisk mulig å kunne kjøpe seg en dyr Channel veske, men den trenger kanskje ikke komme rett fra butikken?

Det skal være lettere å velge miljøvennlig, og det er akkurat det denne appen gjør. Den gjør det lett å kunne velge brukt fremfor nye klær, selge klær en aldri bruker eller gi bort til veldedighet. Det kalles å være miljøbevisst!

Jenny Skavlan som siden 2016 har vært Creative Director for Tise, forteller at det ikke er mange år siden man kanskje kunne få tak i økologisk bomull, mens man idag kan lage polyester ut av havavfall. I tillegg til dette har damer fra Italia brukt appelsinskall som er funnet i søppelet, gjort det om til fiber og tråd og vevet stoff av det. FN’s bærekraftmål 14 og 15 går ut på å sikre livet både på land og i vann. Det er nettopp dette vi ser gjennom disse eksemplene, de er ikke rettet direkte mot tjenesten Tise, men gir oss et godt bilde på hvordan organisasjoner og tjenester som dette kan jobbe mot å nå disse målene.

Om du vil høre mer om tjenesten Tise og bærekraft, se gjerne videoen under.

/AndreaVanglo

Mitt navn er Andrea T Vanglo Olsen og jeg er 21 år gammel. Jeg tar bachelor i HR og Personalledelse ved Høyskolen Kristiania, og går andre året. I år tar jeg fordypning i Digital Markedsføring, og det er grunnen til at jeg har startet denne bloggen. Følg med dersom du interesserer deg for akkurat dette, du også.

Én kommentar

  • Frida

    Dette var et veldig spennende innlegg! Du skriver godt og det kommer frem av innlegget at du har satt deg godt inn i det du skriver om. Jeg liker måten du bygger opp innlegget på, også!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *